نقد فیلم

طبقه بندی موضوعی

نقد فیلم ارباب حلقه ها

پنجشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۵ ق.ظ
به نام او
شاید به نظر به رسد که در این گفتار جایی برای علایق شخصی وجود دارد و این سخن در مورد بهترین فیلم تاریخ چیزی شبیه به بلوف باشد یا بلوفی روی بلوفی دیگر یا شاید سخنی از روی نپختگی تفکر یا هر چیز دیگر می توان در این مورد خاص دخیل باشد. اما اگر از حق نگذریم شما هم با من بایدموافق باشید که یک فیلم به عنوان یگانه شاهکار جهان در سینما یا هنر هفتم قطعاوجود دارد.بخصوص که در این زمان گفتار های نادرست در بسط همه گیری همه چیز یا اگر واضح تر بگویم در جهانی که هرکه می تواند با چیز کوچک لمسی به نام موبایل فیلمی بسازد قضاوت در مورد کدامین یک سخت است ولی گزینش بهترین به نظر اسان می اید.پس به خود اجازه می دهم که پای را از گیلیم دراز تر کرده خود وشما را در اقیانوس بی کران گستر سینما غرق کرده و از بستر گل الود ان چیزی با ارزش تر ازگل بدست اوریم.
بهترین فیلم تاریخ جهان از نظر من هر سه قسمت( ارباب حلقه ها)است که مانند ستاره ی بی بدیل سینما به تاریخ هنر هفتم مشک فشانی کرده وعطری از بوی هنر را بر روی ان می چکاند.
قبل از هرچی بهتر از بابیوگرافی سازندگان اثر اشنا شویم.
تالکین:نویسنده وزبان شناس بریتانیایی ونویسنده ی کتاب های زیاد از جمله ارباب حلقه ها وهابیت است.وی علاقه وافری به ساختن زبان های علمی و فراساخته داشت.اوشاید تنها کسی باشد که 15زبان ساخته است.در1968ارباب حلقه های او براستی تبدیل به انجیل نیمی از جامعه ی امریکا شد.ارباب حلقه ها ب25 زبان تر جمه شده است این کتاب در لیست برترین کتاب های جهان به عنوان بهترین کتاب قرن بیست معرفی شده است.کتاب ارباب حلقه ها با دویست پنجاه هزار رای از طرف کاربران اینترنتی کتاب هزاره ی دوم نام گرفته است.سومین کتاب پرفروش تریخ جهان با 100 میلیون نسخه بعد از انجیل وپرسش ها نیز هم است.دریافت جایزه اسکار در سال های2001،2003،2004 وتعدادی زیادی جایزه ی دیگر را نایل امده است.تالکین در 3 ژانویه1892 در افریقای جنوبی چشم به جهان گشود ودر 2  دسامبر 1973 رخت از این جهان بربست.
پیتر جکسون(کارگردان):کارگردان،تهیه کننده،فیلنامه نویس و بازیگر نیوزلندی است.تاکنون 3جایزه ی اسکار ،9نامزدی ان و 93 جایزه ی دیگر را در کلکسیون افتخارات خود دارد.قسمت سوم ارباب حلقه به کارگردانی او توانست به تنهایی برای اولین در تاریخ در تمام رشته هایی که نامزد شده بود مفتخر به دریافت11 اسکار شود.او سه گانه ی دیگر از تالکین با نام هابیت نیز ساخته است.جکسون ابتدا فقط فیلم های کمدی وترسناک می ساخت ولی پس از ساخت ارباب حلقه ها شهرت جهانی یافت.او مانند هیچکاک در فیلم های خود بازی می کند.فرن فالش همسر پیتر جکسون که فیملنامه نویس هم است تقریبا در تمام فیلم های پیتر حضور داشته است و فرن هم مانند همسر خود مفتخر به دریافت3 جایزه اسکار شده است.پیتر کلکسیونر مدل هواپیماهای جنگ جهانی اول است.گفته شده در جریان ساخت ارباب حلقه ها1 فقط دو تی شرت در کل مدت فیلمبرداری پوشیده است.طرفدار گروه بیتلزاست.در 17 سالگی مدرسه را رها کرده است.طرفدار دو اتیشه ی فیلم کیگ کونگ که خودش هم اقتباسی از این فیلم را ساخت.تمام جلوه های ویژی فیلم بد مزه را خودش ساخته است.در امد خالص او از ساخت ارباب حلقه ها125 میلیون دلار بوده.و من از روی علاقه اورا بهترین کارگردان تاریخ نیز می دانم.
ویگو مورتنسن(اراگورن):بازیگر،موزیسین،عکاس،شاعر،نقاش امریکایی است.اولین فعالیت خودرا در سال1985با بازی در فیلم رز بنفش قاهره شروع کرد در سال2001 با بازی در ارباب حلقه ها به شهرت جهانی دست یافت.او دوبار در سال های2007 و2017 کاندید دریافت اسکار شده است.وعده های شرقی تاکنون تحسین شده ترین فیلم او است.
سر یان مک کلن(گندالف):بازیگر همجنس گرای انگلیسی78ساله از سال1958تا تاکنون فعالیت دارد .از فیلم هایش می توان به سه گانه ارباب حلقه ها ومردان ایکس اشاره کرد.او به واسطه ی حضور در ارباب حلقه ها برای دومین برای کاندید دریافت جایزه ی اسکار شد.بنده حقیر نسبت به این بازیگر توانا ارادت خاصی دارم و بازی اورا در فیلم های مختلف تحسن می کنم.
اورلاندو بلوم(لگولاس):بازیگر انگلیسی پیرو بازی در سبک باستانی است.40ساله از وبا بازی در ارباب حلقه ها شهرت جهانی یافت.
کیت بلانشی(لیدی گلادریل):بازیگر سینما وتیاتر استرلیایی وی در طی دوران بازیگریش توانسته تحسین بسیاری از منتقدین را کسب کند.2اسکار،3گلدن کلوپ،3انجمن بازیگری،3بفتا از جوایز او تاکنون است.از سال1997بازی در فیلم الیزابت نقش افرینی کرد.و در این مورد خاص حتما با من هم عقیده هستید که از سال1997 تاکنون او بهترین زن بازیگر سینمای جهان است.همسر او اندرو اپتون در زمینه ی فیلمانه نویسی فعالیت دارد.ان ها دارای سه پسر هستند ودرسال2015 یک دختر را به فرزند خواندگی قبول کردند.
ایلاجان وود(فرودو):هنر پیشه،تهیه کننده ودی جی امریکایی است.او یک مسیحی کاتولیک است.مانند بسیاری از بازیگران دیگر فیلم ارباب حلقه ها بعد از بازی در این فیلم شهرت جهانی یافت.
هوگو ویوینگ(لرد الرولند):بازیگر انگلیسی-استرلیایی متولد4اوریل1960.ازنقش های معروف مس توان مامور اسمیت نام برد.
هاوارد شور(اهنگساز):اهنگساز برحسته کانادایی وتاکنون اهنگسازی 40فیلم را بر عهده داشته است.که شاهکار او را می توان اهنگسازی سه گانه ی ارباب حلقه ها نام برد که برای او در سه سال پشت سرهم سه جایزه اسکار را  به ارمغان اورد.او 2جایزه گلدن کلوپ،4 گرمی هم دریافت کرده است.بعد از هانس زیمر اهنگساز مورد علاقه ی من او است.
اما از هر چه بگذریم سخن دوست خوش تر است.من ارباب حلقه ها را بهترین می خوانم پس باید برای حرف خود دلیل یا دلایلی بیاورم.
1-جلوه های ویژه:اینکه ارباب حلقه ها را پدر جلوهای ویژه ی نووین می دانند بلوف نیست.ارباب حلقه ها کارتن و فیلم را انگونه به هم پیوند داده است که ادمی از فرط هیجان دربالا پایین شدن فیلم نمی داند به کجا بگریزد وجار بزند این جلوه ها محشر هستند مثلا در قسمت سه به قول یکی از منتقدان که  دریک صحنه ی پرتاب منجنیق در جنگ گاندور دیده بود و همان سه ثانیه را لایق دریافت اسکار می خواند. از این نظیرها زیاد است و نیازی به مثال های دیگر نیست چون موحب بطالت سخن وحیف ومیل کردن گوش شما عزیزان است. ولی در این فیلم جلوهای ویژه تا جایی پیش می رود که به قول بعضی از دوستان هنوز که هنوز است چنان جلوه های بعد از گذشت 17 سال از ساخت ارباب حلقه ها ساخت نشده است.این جلوهای رویایی که همراه با فیلم به بلوغ بیشتری می رسد در سکانس های اخر فیلم نه تنها فیلم بلکه بییندگان ان را هم به پرواز در می اورد و باعث تکا پویی در وجود می شود.وشاید دلیل اینکه بعد از گذشت 17 سال که درسینما 170سال محصوب می شود هنوز کسی نتوانسته جلوه هایی اینچنان با فیلم طراحی و ان را روانه ی بازار چشم ذهنتان بکند.
2-داستانی عجیب تر از عجیب:در توضیحاتم در مورد استاد تالکین در مورد شاهکارش ارباب حلقه ها زبان به سخن گشودم وجایگاه ان را در ادبیات جهان تبعیین کردم اما بازهم ذره ای توضیح دراین مورد باعث جا افتادن بهتر موضوع برای سروران گران قدر است.اگر تمام دلایل فیلم را بگذاریم کنار و سعی کنیم در جلوی فیلم مانعی برای ندرخشیدن ایجاد کنیم بازهم نمی شود چون داستان فیلم یک تنه جور تمام قسمت های این اثر را  به دوش می کشد.وبازهم موفقیت به اندازهی اثر امروزی بر جای می ماند.داستان خیال انگیز،وفادارنه،معمایی،ترسناک،اجتماعی،تاریخی واموزنده ی این فیلم به تنهایی تمام ژانر های  هنرهفتم را در خود می گنجاند و ذهن انس را به وحوش و پیروی از خود وا می دارد.
3-ادامه دار بودن عجیب:هیچ فیلمی در تاریخ سینما یا اینکه من به یاد ندارم قبل از ارباب حلقه ها وجود ندارد که در سه سال پی در پی ساخته شود و بتواند این همه دلبری و جلب توجه وخودنمایی را از خود بروز دهد.بعد از دیدن قسمت اول این فیلم گمان می بردم  درقسمت دوم فیلمی ضعیف و با باگ های زیادی  را مشاهده خواهم کرد ولی زهی خیال خام نه تنها فیلم افت نمی کند بلکه پخته تر وسنگین تر از قبل هم می شود وتمام مفاهیم فیلم سازی را برای من تغییر می دهد.تاانجا که الان من ان را بهترین تاریخ  می خوانم.
4-مخدر به انتخاب بودن:شاید در تیتر نتوانسته باشم موضع خودرا مشخص کنم شاید هم توانسته باشم کسی چه می داند.ولی  منظورم از تیتر4دقیقامخالف تیتر3 است. بگونه ای که می توان به راحتی بدون دیدن قسمت های قبل قسمت بعدی فیلم را مشاهده کر و چه بسا بیشتر از کسی که با موضوع فیلم در قسمت های قبلی فیلم اشنا است لذت ببرد چون برای او تازگی بی حد و جدیدی را دارا است.
5-موسیقی متن حماسی:موسیقی متن این فیلم مانند تمام رشته های دیگر فیلم باعث بلوغ رسیدن سینمادر اهنگسازی فیلم می شود.به طوری که در سه سال متوالی مفتخر به دریافت جایزه اسکار شود ،برای سه سال پشت سرهم ،دوستان اسکار است نه سیمرغ بلورین.
6-در یکی از توضیحات اشاره کردم داستان دارای چند بعد است و از ژانر های مختلف سینما استفاده می کند.به طوری که بعضی جاها ترسناک در بعضی سکانس ها اموزنده ودر بعضی پلان ها اکشن می شود واین همان چیزی است که به ان می گوییم فیلم.ومن ارباب حلقه ها را دایره المعارف سینما می خوانم.
7-تازگی نگسستنی:تمام فیلم های که تا به این جا به تماشای ان نشسته ام چه خوب چه بد مرا نخواند که ان فیلم را دوباره ببیننم.اما ارباب حلقه ها باعث شد من این فیلم را دوباره دوباره دوباره دوباره ودوباره مشاهده کنم تا ان جا که به خاطر نمی اورم چند دور این فیلم را دیده ولذت می بردم.تنها دلیل این دوباره های دنباله دار تازگی ناگسستنی این اثر جکسون نیوزلندی است.
8-دیدگاه یک تکه:تمام افرادی که این اثر را نظاره کرده اند چه ان های که می شناسم وچه ان هایی که کیلو متر ها باهم فاصله داریم بعد تماشای این فیلم یک نظر یک تکه دارند واین است که  .(فوق العاده بود).
9-متفاوتی:تمام بعد های این فیلم که تا حالا برایتان بررسی کردم از هیچ نظر باهم شباهت نداشته اند به غیر از یک موضوع، تفاوت تمام اجزای فیلم نسبت به فیلم های ساخته شده در تمام ادوار تاریخ است.
10-کلام نهفته:ارباب حلقه ها مانند تمام شاهکارهای تاریخ دارای چیز نهفته ای در خود است که ما به تلاش در سختی برای رسیدن به خوشبختی تعریفش می کنیم.ولی کلام دیگر نهفته ی در فیلم بی کلامی است یعنی شما می توانید بدون در نظر گرفتن مضمون اصلی فیلم ،اثر را دنبال کرده ولذتی وصف نشده را تجربه کنید که نظیر این گفتاردر هیچ فیلمی از تاریخ حتی وجود خادجی نداشته است.
11-واماکلام اخر بهتر است انرا از زبان پیتر جکسون بگویم.از او می پرسند نظر شما درباره ی بردن این همه جایزه مختلف  این فیلم چیست؟ اوپاسخ می دهد:(ارباب حلقه ها برای تماشاگر است نه برای جایزه).


نکته؛منظور از بهترین اثر در تاریخ مووی است.


*نوشته شده توسط علی خیری.
  • علی خیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی